2017 Travel Tip 23 - Winter Weather Pushes out Autumn / Winterweer Verdrijft De Herfst - Reistip 2017 Tip 23

Sneeuw, Donkere Dagen, Kerst en Gezelligheid. Tijd voor Winter Kriebels.  Wie gaat er mee?
-
Snow, Darker Days, Christmas and Coziness. Time for Winter Jitters. Who is coming along?


Met alle kou, grijze dagen en de prachtige foto’s die mij bereiken via social media begint het toch wel weer te kriebelen voor de winter(sport).
Winter(sport) in elke vorm die je je maar kunt bedenken. De een gaat voor de zon, de ander gaat voor de sneeuw.
Zonnen of skiën, langlaufen of wandelen het staat voor gezelligheid en sportiviteit of rust.

Mijn voorkeur gaat naar de kou want ik vind dat geknisper van de sneeuw onder je voeten iets magisch hebben. Skiën zit er niet meer in maar wandelen in de sneeuw of fotograferen is tegenwoordig meer mijn ding. En laten we natuurlijk de aprés ski niet vergeten.
En zoals jullie inmiddels weten heb ik mijn hart verpand aan de Dolomieten in Zuid-Tirol en sinds begin dit jaar staat Canada hoog op mijn lijst.

De Dolomieten, en dan hoofdzakelijk Val Gardena, omdat het gewoon weg alles te bieden heeft wat een mens maar wensen kan.
Super eten, mooie pistes die ook bij weinig sneeuw perfect de skiën zijn, goede wijnen, gezellige oer hutten voor de lunch. De dorpen die er liggen zijn gezellig en bieden accommodaties in alle soorten en maten.

De afdalingen zoals ze in December uitzien


Er staan 3 dingen evenementen op het programma:
kerstmartkt in St. Ulrich Ortisei
  1. Nadel te Gherdëina / Kerst in Val Gardena, vanaf 1 dec tot 7 januari 2018.
    Val Gardena heet in deze tijd Het Kerstdal. Houten hutjes waarin van alles aangeboden wordt, houtsnijwerk, glühwein, lekkernijen enz. Een gezellige drukte is het hier, zeker in de week dat de Italianen de “Onbevlekte Ontvangenis” / “Immacolata Concezione” vieren (dit jaar 8 dec). Dit valt tegelijk met de Krampus festiviteiten en de optocht van Nicolaus zoals hij hier heet.
    De 3 dorpen die Val Gardena vertegenwoordigen:W
    Wolkenstein/Selva staat voor bergkerst met zijn mini kabelbaan,
    St. Christina/S. Cristina staat voor kerstmarkt met zijn ijspaleis en
    St. Ulrich/Ortisei is het kerstdorp met zijn meters hoge kerstboom.
    Meer informatie vind je hier.
  2. FIS Ski World Cup, Super G en afdalingen heren staat voor 15 en 16 december weer op het programma. De legendarische Sasslong afdeling aan de voet van de reus Sassolung/Langkofel is een zeer geliefd evenement om te kijken. Alle grote namen komen weer op hoge snelheid voorbij.

    Aan de voet van deze reus wordt de Sasslong afdaling van de FIS gehouden.
  3. Nieuwjaar in Val Gardena, hier wordt op 31 december om 18.10u een fakkel afdaling gehouden in Ortisei
De minikabelbaan in Wolkenstein/Selva
Op 6 december gaan alle liften en skigebieden in de omgeving weer open, sommige zullen afhankelijk zijn van de sneeuw. Maar ongetwijfeld is de befaamde Sella Ronda weer perfect geprepareerd.
Op mijn Blog vind je meerdere artikelen over dit prachtig stuk Zuid-Tirol. Zoals mijn ReisTip 38 van vorig jaar over mijn bezoek aan Ortisei in de december maand.

Ik wil in ieder geval iedereen meegeven dat de december maand niet de maand is van veel sneeuw en kan ook de wandelaar hier genieten van de geopende berghutten.
Echt heel druk is het ook niet in de maand december met uitzondering van de week waarin de viering van de Onbevlekte Ontvangenis is.
Dit jaar is het Snowboard/Freestyle Fun Park op Seiseralm/Alpi di Siusi uitgeroepen tot de beste en is het al jaren één van de meest kindvriendelijke skigebieden.

Omdat ik zo verknocht ben aan de Dolomieten, wil dat natuurlijk niet zeggen dat er in Oostenrijk, Zwitserland en Frankrijk geen mooie skigebieden zijn want daar heb ik in het verleden heel wat ski kilometers liggen vooral in Tirol en Vorarlberg.
Zo zijn de Stubaier-, Pitztaler-, Kaunertaler-, Kitzsteiner- en Sölden gletsjers inmiddels alweer open. En staan de openingen van Obergurgl/Hochgurgl en Ischgl voor deze maand gepland met hun befaamde evenementen. De rest van de skigebieden volgen in december met hun eigen festiviteiten. Wil je echt alles weten over hoe en wanneer, dan heeft Snowplaza een goede kalender.

Een goede voorbereiding is essentieel zoals winterbanden gekenmerkt met het M&S + Snowflake teken, winteruitrusting, antivries voor de ruitenwissers. Dit geldt ook voor doorreisland Duitsland.

Jasper National Park, Alberta, Canada
En nu overzees.
Zoals ik in het begin aangaf, staat Canada hoog op mijn lijstje voor de winter maar realiseer me zeker dat dit geen gewoon soort vakantie is. Het is relatief duur t.o.v. een wintersport in Europa omdat je altijd met de vlucht en huurauto zit die je gauw op achterstand zetten.
Maar als je in bent voor een gaaf en ietwat duurder avontuur dan is Canada zeker een mooie optie.

Bovenste Foto: Banff  / Ondeste Foto: Jasper
Afgelopen maart ben ik op avontuur geweest in de Canadian Rockies.
Skiën kun je hier in Banff National Park en de minder bekende maar zeker niet de mindere buurman Jasper National Park. De gebieden zijn niet groot maar voldoen prima voor een weekje powder snow.
Banff heeft zijn Mt. Norquay, Sunshine Village en Lake Louise. 3 Kleinere skigebieden die samen 1 groter gebied vormen en gelukkig met 1 skipas te skiën zijn dus het is niet nodig om 3 passen aan te schaffen.
Lake Louise is de thuishaven voor FIS Ski World Cup op 25 en 26 november voor heren en 1,2 en 3 december voor dames.
Ikzelf heb vele jaren geleden geskied in Lake Louise en kan alleen maar zeg dat het een belevenis is.
Skigebied van Lake Louise, Banff National Park, Alberta, Canada
Jasper heeft zijn Marmot Basin met zijn 86 afdalingen waarvan de langste 5.6km is. En nieuw deze winter is de toevoeging van nog eens 5 steile en zware afdalingen Tres Hombres, welke alleen geschikt zijn voor de zeer ervaren skiër en snowboarder. Heb je geen zin op te skiën dan biedt Jasper bv ook schaatsvertier.Ik heb niet geskied maar heb een korte rondreis van 10 dagen gemaakt. Dit koude avontuur kun je vinden op mijn Blog. Het is niet een rondreis die je zomaar even doet zoals in de zomer want het weer kan je behoorlijk dwars zitten waardoor je met wegafsluitingen te maken kan krijgen dus dan is flexibiliteit handig. Deze rondreis zal je ook niet vinden bij een reisbureau want hier worden meestal alleen skivakanties in Jasper of Banff aangeboden maar ik kan me niet in denken als je dit graag wil ze dit voor je kunnen regelen als je er zelf gezin of tijd voor hebt.
The Mountains Are Calling and I must Go. John Muir
Omdat de winter in West-Canada zo goed is bevallen, ga ik komende winter een rondreis maken in Oost-Canada door de provincies Quebec en Ontario en maak ik een klein uitstapje naar Lake Placid in de staat New York. Na dit avontuur kom ik hier op terug met een verslag over mijn bezoeken aan Quebec, Montreal, Ottawa en de Niagara Watervallen.

Met dit blog wens ik je een hele fijne winter in welke vorm dan ook.

Met vriendelijke reisgroet,

Reacties

Meest Populaire Posts

2017 Travel tip 9 - Teutoburgerwald & Surrounding / Teutoburgerwoud & Omgeving - Reistip 2017 Tip 9

Een Top Weg: Grande Strada delle Dolomiti - Dwars door Zuid-Tirol en de Dolomieten.

Gardameer, Italië - Een aantal bezienswaardigheden